Sedan det vita ”tobaksfria” snuset lanserades 2015 har snusandet bland unga ökat drastiskt. 37 procent av unga tjejer har testat vitt snus – som marknadsförs intensivt via influencers i sociala medier. För att stoppa denna utveckling ska regeringen snart presentera ett lagförslag för hårdare reglering av nya nikotinprodukter, som bland annat innebär ålderskrav och begränsad marknadsföring. Det rapporterar TV4 i ett nyhetsinslag där A Non Smoking Generation lyfter behovet av att också förbjuda dessa produkter under skoltiden.
Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) har användningen av snus och nya nikotinprodukter ökat markant bland svenska skolelever under de senaste åren. I den nationella skolundersökningen 2021 uppgav 34 procent av eleverna i årskurs två på gymnasiet att de har testat det vita snuset – 37 procent bland tjejerna och 31 procent bland killarna. Samtidigt visar A Non Smoking Generations nya rapport att tobaksindustrin spenderar miljontals kronor på att marknadsföra vitt snus riktat till ungdomar via influencers och kändisar i sociala medier. Vi har länge efterlyst en reglering av dessa produkter, och snart ska regeringen äntligen presentera en proposition som syftar till att unga ska få ett bättre skydd mot att lockas in i skadliga nikotinberoenden.
Det nya lagförslaget innebär bland annat att det införs en åldersgräns, hälsovarningar och begränsningar i tobaksindustrins marknadsföring. Socialminister Lena Hallengren förklarar i inslaget att reklamen inte får vara förskönande eller riktas till personer som är under 25 år.
Vår generalsekreterare Helen Stjerna intervjuades och uppmärksammade att denna nya reglering behöver kompletteras av en lag om tobaksfri skoltid.
– Vi skulle också gärna se att den svenska skolan blev helt tobaksfri. Vi är nu enda land i Norden som tillåter tobaksbruk under skoltiden. Det är någonting som vi har efterlyst länge och jag tror att det också skulle hjälpa till i det här avseendet.
Vill du att unga ska få starkare skydd mot alla tobaks- och nikotinprodukter? Stöd vårt arbete här.
Se hela inslaget hos TV4 (22 minuter in i klippet).