När A Non Smoking Generation startade var rökning en naturlig del av samhället och cigaretter var en statussymbol. 1979 antog organisationens grundare den stora utmaningen att förändra attityder och normer kring tobak, och inledde kampen om barns rätt att förbli tobaksfria. Sedan dess har organisationen utbildat, inspirerat och engagerat över två miljoner barn.
Idag är hälsoriskerna med cigaretter väl kända. Att göra reklam för tobak är förbjudet och andelen rökare har successivt minskat. Sedan rökfria serveringar infördes 2005 har rökningen bland vuxna nästintill halverats. I takt med den sjunkande cigarettförsäljningen arbetar tobaksindustrin intensivt med produktutveckling och dold reklam för att säkerställa att de har kunder även i framtiden. Nya nikotinprodukter marknadsförs som tobaksfria för att kringgå tobakslagen och godisliknande smaker och design lockar barn att testa. Resultatet av dessa strategier är att fler än var tredje ungdom använder tobak under sin skoltid.
– Explosionen av nya tobaksprodukter är ett kvitto på att det tobaksförebyggande arbetet har fungerat. Tyvärr är vi nu i viss mån tillbaka på ruta ett med bristande kunskap och liten eller obefintlig reglering av e-cigaretter och vitt snus. Industrin tillåts återigen rikta sin reklam direkt till barn och unga i sociala medier och dela ut gratis smakprover på festivaler och events. Förbudet mot tobaksreklam måste omfatta alla nikotinprodukter som inte är godkända läkemedel. Nikotin framställs av tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, i ett pressmeddelande.
Under 2000-talet har organisationen skiftat fokus från att enbart informera om tobakens hälsorisker, till att även belysa dess konsekvenser för en global hållbar utveckling. Enligt 2019 års Novusrapport Det är bara barn som börjar använda tobak är det bara 19 procent av allmänheten som känner till barnarbetet inom tobaksindustrin och endast sex procent är medvetna om industrins massiva skogsavverkning. Rapporten avslöjar även att kunskapen om nikotinets hälsorisker är låg. 11 procent vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa och fem procent känner till att nikotin kan ge inlärningssvårigheter.
– Vi vet att kunskapen om tobaksindustrins inverkan på global hållbar utveckling motiverar barn till att förbli tobaksfria. Förra året svarade 92 procent av eleverna som såg vår föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet” att den innehöll argument för att avstå tobak. Det krävs större investeringar i kunskapshöjande aktiviteter på tobaksområdet från både offentlig, privat och ideell sektor, säger Helen Stjerna.
Sedan 1994 finns en lag om rökfri skolgård som tyvärr inte fungerar, eftersom den enbart reglerar rökning på skolgården. Indirekt tillåts användning av snus, e-cigaretter och andra nikotinprodukter samt rökning ”på andra sidan strecket”. Nio av tio unga börjar på grund av kompisars bruk och A Non Smoking Generation efterlyser därför en lag om tobaksfri skoltid samt att information om tobak ur både hälso- och hållbarhetsperspektiv inkluderas i skolans läroplan. I dagsläget är det bara fyra av tio elever som får ingående information om tobak i skolan.
– Under 40 år har vi kommit långt, men inte tillräckligt. Nu är det dags att vuxna tar sitt ansvar för barns rättigheter på allvar. Tillsammans kan vi nå målet om ett tobaksfritt Sverige 2025 och säkerställa en global hållbar utveckling och varje insats som förebygger barns tobaksbruk är ett viktigt steg på vägen. För bara 40 kronor kan vi ge ett barn den kunskap som motiverar till ett förbli tobaksfri, säger Helen Stjerna.
A Non Smoking Generations 40-års jubileum firades på ett event den 28 november kl. 17.00-20.00 på Södra Teatern i Stockholm. Samma dag uppmärksammades organisationens framgångar och framtida projekt hos IT-Hållbarhet och Doktorn.