Stiftelsen Chromatic har startat en nationell kampanj i Pakistan för att öka medvetenheten om tobakens skador och engagera ungdomar för att göra landet tobaksfritt. Landets unga i åldern 8-25 år uppmuntras att designa och skicka in digitala vykort med krav på att förbjuda nya nikotinprodukter, såsom det vita snuset.
En undersökning av Världshälsoorganisationen WHO visar att ungefär 1200 barn i åldern 6-15 år börjar röka varje dag i Pakistan. Stiftelsen Chromatic, som arbetar för att göra landet tobaksfritt i linje med deras vision om att skapa en bättre framtid för kommande generationer, har lanserat en nationell kampanj för att sprida budskap om ungas rätt till skydd mot alla former av tobak. Kampanjen består av en tävling där landets unga i åldern 8-25 år uppmuntras att designa och skicka in digitala vykort med krav på att nya nikotinprodukter förbjuds.
Chromatics grundare och VD Shariq M. Khan menar att en stor förekomst av nya nikotinprodukter är oacceptabelt i ett land som Pakistan där en majoritet av befolkningen består av ungdomar. Han säger också: ”att involvera unga i kampanjer som denna där vuxna och tonåringar tar initiativ för tobaksfrihet har visats vara framgångsrika både för att sluta med tobaksvanan samt för att hindra hundratusentals unga människor från att börja.”
Kampanjen är en fortsättning på ett liknande initiativ som genomfördes förra året, där budskapet om tobakens risker förmedlades till miljontals barn i hela Pakistan. Efter förra årets succé ville stiftelsen utöka sina insatser genom sociala och digitala medier, med målet att också öka kunskapen om de negativa effekterna av nya nikotinprodukter.
Vill du hjälpa oss att sprida kunskap om tobak till ungdomar i Sverige? Stöd vårt arbete här.
Källa: Business Recorder