Tobaksindustrin spenderar miljontals kronor på marknadsföring i sociala medier, och i en ny Novusundersökning uppger en av fem ungdomar att de ofta ser tobaksreklam. Artisten Andreas Wijk tar nu ställning i kampanjen #QuitBigTobacco och som ny ambassadör för A Non Smoking Generation engagerar han sig för barns rätt att skyddas mot tobak.
Om Andreas Wijk
Andreas Wijk är sångare, låtskrivare och artist, och nu ny ambassadör för A Non Smoking Generation.
Det här är viktigt för Andreas
Jag är en människa som alltid gått min egna väg i både karriär och personliga val. Jag var den enda i klassen som sysslade med musik när alla andra spelade fotboll. Jag var den som tackade nej till cigg, när alla tackade ja. Jag har förutom tobak även aldrig druckit alkohol eller testat någon typ av drog. För mig är detta inga stora livsval utan har bara fallit sig så naturligt.
Därför är Andreas ambassadör för A Non Smoking Generation
Att ta avstånd från tobak är ett naturligt val för mig och nu när jag vet mer om tobaksindustrins metoder och globala konsekvenser är jag ännu mer trygg i mitt beslut. Jag står absolut bakom A Non Smoking Generations viktiga budskap.
Om kampanjen Quit Big Tobacco
Tobak dödar 8 miljoner människor i världen varje år, och 9 av 10 tobaksbrukare börjar i tonåren. Tobaksindustrin arbetar aktivt för att rekrytera nya kunder i varje ung generation. #QuitBigTobacco innebär att ta avstånd från tobaksindustrin – och istället ta ställning för barns rätt att skyddas mot tobak.
De flesta vet att tobak är skadligt för konsumentens hälsa, men färre har kunskap om hur tobaksindustrin skadar producenter och planeten. Få är också medvetna om att även nikotinet i ”tobaksfria” produkter framställs av tobak och orsakar omfattande hållbarhetsproblem genom hela produktionskedjan, såsom skogsavverkning, föroreningar, orättvisa arbetsvillkor, fattigdom, och barnarbete.
Kampanjen Quit Big Tobacco Sweden startade på Tobaksfria dagen den 31 maj då Andreas Wijk delade sitt engagemang till sina tusentals följare i sociala medier. Detta samarbete är extra viktigt med anledning av all den reklam för vitt ”tobaksfritt” snus som barn och unga utsätts för via sociala medier.
För mer information eller för att stödja initiativet, klicka här.