Nikotinet i det så kallade ”svenska” vita snuset framställs av tobak som odlas i länder där barnarbete är vanligt. Varje år skövlas stora mängder regnskog för att ge plats åt nya tobaksfält. Användningen av vitt snus och e-cigaretter ökar nu lavinartat bland svenska barn och ungdomar och lockar dem in i ett skadligt nikotinberoende. Så varför väljer Business Sweden att gå tobaksindustrins ärenden? Vi kräver också ett svar från den svenska regeringen om den snabbt växande exporten. Det skriver vår generalsekreterare på A Non Smoking Generation, Helen Stjerna, tillsammans med Kristina Sparreljung på Hjärt-Lungfonden i en debattartikel i Aktuell Hållbarhet.
”Det var nog inte en inbjudan ämnad för oss, men likväl landade den i vår inkorg”, börjar skribenterna. De mottog en inbjudan till ett möte där Business Sweden utlovar vägledande information utifrån Sveriges framgångsrika reglering av nya nikotinprodukter. Budskapet var att vi i Sverige har lyckats balansera behovet av att skydda icke-rökare och minderåriga med behovet av att hjälpa rökare att byta ut den dödliga cigaretten till något mindre farligt.
Den svenska handelskommissionären Tomas Korseman, som undertecknat inbjudan för Business Swedens räkning, påstår även att ”Sverige är första land att nästan uppnå definitionen för att vara ett rökfritt land”. Artikelförfattarna menar att det Tomas glömmer att berätta är att rökningen faktiskt ökat bland unga under de senaste åren och att så många som 21 procent av svenska gymnasieelever röker idag. Vad han också utelämnar i beskrivningen av den så framgångsrika regleringen är att vi just nu har en lavinartad ökning av vitt snus och e-cigaretter bland svenska barn och ungdomar. Skribenterna undrar därför exakt vad i denna utveckling det finns att vara stolt över och varför Business Sweden väljer att gå tobaksindustrins ärenden?
De menar att sanningen är att den svenska regleringen av vitt snus och e-cigaretter är minst sagt bristfällig. Unga i åldrarna 14–18 år uppger i oförminskad utsträckning att de fortsatt möts av tobaksreklam. Ett förbud mot reklam för nikotinprodukter i radio och tv hjälper föga när det förekommer fritt i våra barns telefoner. Att reklamen ska vara måttlig och inte uppmuntra till bruk eller hänvisa till härliga smaker verkar vara svårt att förstå. Även det faktum att dessa produkter befriats helt från tobaksskatt gör dem extremt tillgängliga för ungdomar.
Vid en närmare titt på mötets agenda och dess medverkande, syns bland annat Karl-Olov Fagerström, klinisk psykolog och konsult – flitigt anlitad av tobaksindustrin. Medverkar gör även Martin Cullip, en brittisk bloggare, känd för att han öppet stödjer tobaksindustrin. I stället för att redovisa vad oberoende forskning säger har Business Sweden valt att be Martin Cullip redogöra för sina privata erfarenheter av att sluta röka med hjälp av e-cigaretter.
Business Sweden är en organisation som arbetar på uppdrag av regeringen och det privata näringslivet för att hjälpa svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. På organisationens hemsida kan man läsa att Business Sweden länge varit mycket engagerade i frågan om ett hållbart näringsliv och att deras definition av hållbarhet utgår från de fyra principerna i FN:s globala avtal: mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, antikorruption och miljö. Man säger sig även arbeta för att svenska bolag ska vara ledande i genomförandet av Agenda 2030.
Artikelförfattarna ställer då frågan: ”Hur är det möjligt att en regeringsledd organisation med högt ställda krav och ambitioner på hållbar utveckling väljer att stödja en industri som medvetet lockar minderåriga in i ett skadligt nikotinberoende och motverkar samtliga globala hållbarhetsmål?”
Nikotinet i det ”svenska” vita snuset framställs av tobak som odlas i länder där barnarbete och oacceptabla arbetsförhållanden är vanligt förekommande. Tobaksodlare lockas in i skuld- och kontraktsslaveri med löftet om att tobaken ska ge höga inkomster. När de höga inkomsterna uteblir har bönderna inget annat val än att låta sina barn utföra det farliga arbetet på tobaksfälten. En dags arbete kan ge lika mycket nikotin genom huden som om man faktiskt hade rökt 50 cigaretter och utöver tobaksplantans giftiga nikotin används stora mängder farliga bekämpningsmedel och gödsel som sprids med bara händer och oskyddade kroppar.
Skribenterna tillägger: Utöver det faktum att tobaksindustrin kränker mänskliga rättigheter och gör människor sjuka, är dess inverkan på miljö, klimat och biologisk mångfald enorm. Stora mängder regnskog skövlas årligen för att ge plats åt nya tobaksfält och slutligen förgiftas mark och vatten av alla de restprodukter som utgörs av fimpar, prillor, plast- och aluminiumförpackningar, litiumbatterier, bly, kadmium och nikotinrester.
Helen och Kristina lyfter att de i oktober, förra året, skrev ett brev till utrikeshandels- och biståndsministern, finansministern och miljö- och klimatministern, där de undrade hur regeringen ser på det faktum att vi nu har en snabbt växande exportindustri som gör stora vinster på bekostnad av våra barns hälsa och rätt till en hållbar framtid. Trots flera påminnelser har de ännu inte fått något svar.
Business Sweden är regeringens förlängda arm och på deras hemsida kan man läsa:
Sverige är ett nav för innovation, hållbarhet, samskapande och jämlikhet. Detta skapar en slagkraftig plattform för framgång i en allt mer syftesdriven värld. Med ett unikt mandat från svenska staten och näringslivet hjälper vi både internationella och svenska företag dra nytta av dessa styrkor och lägga grunden för grön, inkluderande och digital tillväxt – i Sverige och globalt.
”Det låter fint. Frågan är vad det betyder i verkligheten? Vi som arbetar för alla barns rätt till hälsa och en hållbar framtid kräver ett svar från den svenska regeringen”, avslutar skribenterna.
Helen Stjerna
Generalsekreterare, A Non Smoking Generation
Kristina Sparreljung
Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden