Nikotinsemlan uppmärksammas i media

Inför fettisdagen 25 februari gjorde A Non Smoking Generation, i samarbete med ANR BBDO, kampanjen Nikotinsemlan för att uppmärksamma hur tobaksindustrin utvecklar nya nikotinprodukter som de marknadsför, designar och smaksätter för att locka barn. Kampanjen har fått spridning i media via artiklar i Resumé, Dagens Opinion och Butikstrender.

Till skillnad från e-cigaretter och vitt snus skedde produktlanseringen av en “tobaksfri” nikotinsemla inte på riktigt, men poängen med kampanjen är att den hade kunnat göra det. Vi ville belysa hur tobaksindustrin utvecklar nya nikotinprodukter som de kallar tobaksfria för att kringgå tobakslagen. På så sätt kan de designa och smaksätta produkterna så att de lockar barn och ungdomar, och sedan göra reklam med hjälp av influencers och annonser i sociala medier.

Beskrivning av kampanjens bakgrund i Resumé:

Enligt svensk tobakslag är det förbjudet att marknadsföra produkter som innehåller tobak. Dock kan detta kringgås om företagen uttrycker att produkterna är fria från tobak.

Detta kryphål i tobakslagen är något som A non smoking generation väljer att uppmärksamma genom att lansera ”Nikotinsemlan” – en semla helt fri från tobak. 

Kampanjen är en bluff och ”A non smoking generation” menar att den ska ses som ett exempel på hur tobaksindustrin på ett konsekvent och på ett målmedvetet sätt agerar för att kringgå tobakslagen för att marknadsföra sina produkter till barn och ungdomar. 

Citat om kampanjens syfte från Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, i Dagens Opinion:

Målet är att uppmärksamma hur unga lockas in i ett beroende genom all den reklam för nya tobaksprodukter som just nå tillåts i Sverige” – trots att det enligt lag att förbjudet att marknadsföra tobak. Givetvis är det slutgiltiga målet att dessa nya produkter ska regleras som de tobaksprodukter de faktiskt är.”