Resumé uppmärksammar ”Quit Big Tobacco”

1 juni 2021
 / 
Resumé uppmärksammar ”Quit Big Tobacco”

I artikeln Artisten Andreas Wijk frontar A Non Smoking Generations kampanj ”Quit Big Tobacco” skriver tidningen Resumé att vi vill lyfta barns rätt att skyddas mot tobak i vår nya kampanj ”Quit Big Tobacco”, som tagits fram i samarbete med kommunikationsbyrån anr+1.

Utdrag ur artikeln:

Nio av tio som använder tobak börjar i tonåren. I den nya kampanjen tar A Non Smoking generation återigen spjärn mot tobaksreklam. ”Quit Big Tobacco” är ett globalt initiativ där över 250 byråer, organisationer och företag har lovat att inte arbeta med tobaksrelaterade aktörer. Nu påbörjar organisationen A Non Smoking Generation ett liknande initiativ i Sverige, där många influencers under de senaste åren gjort reklam i sociala medier för nikotinprodukter som ofta marknadsförs som ”tobaksfria” samtidigt som flera kommunikationsbyråer arbetar med tobaksrelaterade produkter.

– Inledningsvis hoppas vi kunna påverka reklam- och pr-byråer samt influencers i sociala medier att inte samarbeta med tobaksföretag, för att sedan påverka fler branscher som tobaksindustrin förlitar sig på, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation i en kommentar.

För mer info om kampanjen, klicka här.

Läs hela artikeln i Resumé.