Sveriges Radio: ”Röster höjs för att förbjuda rökning”

22 november 2023
 / 
Sveriges Radio: ”Röster höjs för att förbjuda rökning”

Förra veckan deltog A Non Smoking Generations generalsekreterare, Helen Stjerna, i en intervju med Sveriges Radio P1 för att belysa den alarmerande ökningen av tobaksbruket bland unga. Helen lyfter att ökningen av traditionella cigaretter, vitt snus och e-cigaretter sannolikt beror på att användningen av en tobaks-/nikotinprodukt lätt leder till ett blandbruk av fler. Ett förbud av cigaretter för en framtida generation är därför ett naturligt steg mot att skydda unga från tobakens psykiska och fysiska skadeverkningar. Eftersom att regeringen i dagsläget inte har några planer på ett förbud, uppmanar Helen  Sveriges politiker att ta sitt ansvar: “Vi har en ny generation nikotinister, och det är det sista sjukvården behöver”. 

I onsdags intervjuades vår generalsekreterare, Helen Stjerna, om sin uppmaning att förbjuda cigaretter för en kommande generation i Sverige. CANs (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) senaste skolundersökningar visar en lavinartad ökning av vitt snus och e-cigaretter bland unga, och även en ökning av cigarettrökning för första gången på tio år i samma grupp. Skolundersökningen 2021 visade att 17 procent av gymnasieelever i årskurs två rökte cigaretter, en siffra som under ett år ökade till 20 procent enligt skolundersökningen 2022.

I intervjun berättar Helen att en trolig förklaring till ökningen bland unga är tobaksindustrins så kallade “tobaksfria” nikotinprodukter – som exploderat på marknaden under det senaste decenniet. Sedan dess har andelen barn och unga som använder vitt snus och e-cigaretter ökat kraftigt. Dessa produkter har sannolikt fungerat som en inkörsport till cigarettrökning bland unga, då tröskeln att ta till en annan tobaksprodukt för att få en dos av nikotin är lägre. 

Genom att benämna och marknadsföra nikotinprodukterna som ”tobaksfria” har tobaksindustrin kunnat runda tobakslagstiftningen med dessa produkter, trots att de ofta innehåller flertalet gånger högre halter av det skadliga och beroendeframkallande ämnet nikotin än traditionella tobaksprodukter. Tobaksbolagen använder sig av samma marknadsföringsstrategier som de tillämpade med cigaretter de samarbetar med kändisar, framställer produkten som stresslindrande och skildrar bruket som något glamoröst.

Tobaksindustrin har även valt att propagera nikotinprodukterna som ”harm reduction” och påstår att de hjälper rökare att sluta, medan oberoende studier visar att de flesta som försöker byta ut cigaretter mot nikotinprodukter hamnar i ett blandbruk av båda produkterna. Detta resulterar i att de utsätts för fler hälsorisker än om de hade slutat röka med hjälp av andra, bevisade, hjälpmedel. På så sätt ser tobaksbolagen till att de behåller sina kunder och därmed försäkra sina intäkter: genom att få dem att byta från en beroendeframkallande produkt till en annan, eller använda både och. 

Regeringen har inga planer på att fasa ut cigaretter för en framtida generation, istället sänker de skatten på brunt snus som kommer att leda till att fler börjar snusa, vilket i sin tur ökar risken för att fler börjar röka. Istället bör skatten höjas på vitt snus, som i dagsläget kan kosta mellan 15-20 kr, vilket gör det lättillgängligt för priskänsliga ungdomar. Vår senaste Novusundersökning visar att tillgängligheten av dessa produkter fortsätter att öka bland minderåriga samt att kunskapen om nikotinprodukternas skador är skrämmande låg. Helen avslutar intervjun med en uppmaning:

— Våra politiker måste ta sitt ansvar, vi har en ny generation nikotinister och det är inte vad sjukvården behöver i det här läget.

Ta del av hela inslaget direkt i Sveriges Radio P1 eller nedan: