Unga besökte tobaksbutik: blev uppmanade att köpa ut till lillasyster 

30 november 2023
 / 
Unga besökte tobaksbutik: blev uppmanade att köpa ut till lillasyster 

Under hösten undersökte A Non Smoking Generation hur unga personer i 20-årsåldern skulle bli bemötta när de besökte en butik som säljer tobaks-/nikotinprodukter. Under vistelsen erbjöd butiksanställda extrapriser, doftprover och uppmuntrade de unga till att köpa vitt snus till sina småsyskon – utan att fråga om åldern på varken besökaren eller syskonet. I butikens webb-recensioner skriver flera personer att de har blivit erbjudna en dosa vitt snus, som ett gratis smakprov. Butiken överträder på så sätt bestämmelserna i lagen om nya nikotinprodukter, bland annat genom att inte följa förbudet mot gratis smakprover, uppmuntran till köp av nikotinprodukter och marknadsföring riktad till unga under 25 år.

Från och med juni 2022 implementerades en ny lag för att reglera nya nikotinprodukter. En åldergräns på 18 år infördes, marknadsföring riktad mot personer under 25 år förbjöds, och utdelning av gratis smakprover likaså. Trots dessa regleringar, visar vår senaste Novusrapport att var fjärde ungdom i åldern 14-18 år fortfarande upplever att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier. Dessutom uppgav 65 procent av ungdomar i novusenkäten att det är lätt att få tag på vitt snus som minderårig.

Med anledning av nikotinprodukternas explosiva ökning bland unga under de senaste åren, besökte A Non Smoking Generation en tobaksbutik som är särskilt inriktad på vitt snus och e-cigaretter. Under besöket observerade vi hur unga i 20-årsåldern bemöts samt om butiken efterföljer de nya lagar som införts. Butiksbesökare, oavsett ålder, tar del av en butik som liknar en självplock-godisbutik, samtidigt som butiksanställda tillämpar klassiska försäljningstaktiker genom att självmant rekommendera olika märken, informera om extrapriser, erbjuda rabatter vid merköp och till och med föreslå att besökarna ska lukta på den anställdas privata vita snus. Allt detta sker utan att personalen säkerställer att personerna som de pratar med är över 18 år. Inte ens när en av besökarna nämner att de funderar på att köpa f vitt snus till sin lillasyster frågar den butiksanställda om åldern på småsyskonet, istället rekommenderar försäljaren att köpa fler dosor, för ett billigare pris, så  att syskonen kan fördela dosorna mellan varandra.

Tobaksbutiken bryter mot följande: 

  • De marknadsför mot unga under 25 år. Det finns ingen åldergräns för att gå in i butiken och kan därför influera unga under 25 år. De utför heller inga ålderskontroller på unga besökare vid tillfälle. Dessutom marknadsför de sig på sociala medier mot en ung målgrupp.  
  • De uppmuntrar till köp genom extrapriser, merförsäljning samt rabatter vid köp av flera produkter.  
  • De uppmuntrar till köp för yngre syskon. Butiksförsäljarna ger rekommendationer på vilket snus som passar en som föredrar söta smaker, och tydliggör inte att de inte säljer till personer som vill köpa ut till eventuellt omyndiga. 
  • Butikens webbrecensioner tyder på att butiken har erbjudit gratisprover till flertalet personer när de har besökt butiken. 

Här kan du ta del av vårt besök i tobaksbutiken.

Anser du att barn och unga har rätt till bättre skydd mot all form av tobak? Stöd vårt arbete här.