Dagens Nyheter: minderåriga får tag på vitt snus online trots åldersgräns

11 mars 2024
 / 
Dagens Nyheter: minderåriga får tag på vitt snus online trots åldersgräns

Under 2022 infördes en 18-årsgräns vid köp av nikotinprodukter och ett förbud mot marknadsföring av nikotinprodukter riktad mot unga under 25 år. Trots detta förblir produkterna lättillgängliga, och minderåriga fortsätter oförminskat att exponeras för reklam för nikotinprodukter. CAN:s senaste skolundersökning visar att 44 procent av gymnasieelever i årskurs 2 har testat vitt snus och i vår senaste Novundersökning anger var fjärde ungdom att de ofta får upp reklam för nikotinprodukter på sociala medier. När Dagens Nyheter ber två 17-åringar att delta i en undersökning där de som minderåriga testar att köpa vitt snus på nätet, möts ungdomarna av nikotinprodukter med fruktiga smaker och glittriga dosor. I tre av sju webbutiker går köpet igenom, men det är inte bara det vita snuset som företagen skickar med, utan även rabattkoder till ytterligare köp och en godisklubba.

På uppdrag av Dagens Nyheter undersökte två ungdomar om de som minderåriga kunde köpa vitt snus på sju svenska webbutiker. I tre av sju butiker kunde ungdomarna köpa vitt snus genom att endast kryssa i att de är över 18 år – trots att webbshoppen tydliggjorde att en 18-årsgräns krävdes vid köp av nikotinprodukter samt en varning om att “nikotin är ett mycket beroendeframkallande ämne”.

Till Dagens Nyheter berättar en av ungdomarna att hon tycker att företagens reklam är tydligt riktad mot ungdomar, speciellt produkternas smaker och förpackningsdesign med glitterpärlor, något hon ofta ser reklam för i sina sociala medier. Ungdomen berättar att hon själv snusar vitt snus och förstår att det är beroendeframkallande. Först trodde hon att hon kunde sluta när hon själv ville, men nu vet hon inte längre om det stämmer: “Det är läskigt att jag känner mig så styrd av en liten nikotinpåse”.

Den andra ungdomen lyckas beställa från ett annat företag och i paketet tillsammans med snusdosan levereras det en rabattkod för nästa köp samt en godisklubba.

A Non Smoking Generation uppmanar regeringen att ytterligare se över distansköp av nikotinprodukter samt förbjuda godisliknande smaker och ungdomliga förpackningsdesigner. Barn och ungas hälsa måste prioriteras framför tobaksbolagens maximala ekonomiska vinst.

Vill du se starkare reglering av tobaks-/nikotinprodukter i Sverige? Stöd vårt arbete för en tobaksfri generation här.